Bibliotekskort
För att låna behöver du ha ett bibliotekskort och en PIN-kod.
Kortet fungerar på alla HelGe-bibliotek.
Barn mellan 6 och 15 år måste ha förälders underskrift.
Vuxna och ungdomar från 15 år tar med legitimation.

Du ansvarar för allt som lånas på ditt kort.
Föräldrarna ansvarar för det som barn lånar.
Om du tappar ditt kort ska du ringa eller komma till biblioteket, 
så att vi kan spärra ditt kort så att ingen annan kan låna på det.

Lånetid
Lånetiden beror på vad du lånar.
Böcker får du oftast låna i fyra veckor.
Filmer och tidningar får du låna kortare tid.


Vad är gratis och vad kostar pengar?
Det är gratis att låna på biblioteken.
Om du lämnar tillbaka det du lånat för sent betalar du en avgift för varje dag och för varje bok.

Om du tappar bort eller förstör
Du måste betala om du förstör eller tappar bort det du lånat.

Så här mycket kostar det:

Vuxenbok och vuxen ljudbok 300 kr
Barnbok och barn ljudbok 200 kr
Musik-CD 200 kr
Barn-CD 150 kr
Tidning 50 kr
Film 500 kr
TV-spel 700 kr
Daisy talbok 150 kr

Nytt bibliotekskort

20 kr

Bollnäs bibliotek

Odengatan 17 B
821 43 Bollnäs

Skicka e-post
0278 - 251 31